De kracht van toverwoorden
Geplaatst op 30 november 2015 door Ronald Swensson

Verkopen is uw klant overtuigen van de voordelen van uw product of dienst en hem tot aankoop aanzetten. 'Toveren met taal' kan hierbij helpen. Wie de kunst verstaat, zet mensen sneller in beweging om verder te lezen, een informatie-button aan te klikken, zijn of haar e-mailadres achter te laten, enz. Voor toveren met taal bestaat geen toverformule, maar er zijn wel bewezen toverwoorden. Waarom werkt dit zo? Dat heeft te maken met hoe onze hersenen reageren op de prikkels van bepaalde woorden. Dat hebben praktijktests in direct marketing uitgewezen. Als onze verkoopcommunicatie mét toverwoord beter scoort dan zónder dat woord, dan komt dat door dat woord. Zo is in de loop der jaren de lijst met toverwoorden ontstaan. Onderstaand vindt u de top 10. 

De Top 10 van toverwoorden 
1. Gratis. Staat al jaren op de eerste plaats. De werking is gebaseerd op de hebzucht van mensen. Heeft vele varianten. Van: ‘3 halen - 2 betalen’ tot: ‘Gratis service bij …’ 
2. Nieuw. Iedereen wil weten wat er nieuw is. Stel dat je iets mist. Kan zowel echt nieuw zijn als een verbetering, bijv.: ‘Nieuw. Nu nog zuiniger!’ 
3. Bespaar. Doet het altijd. Kan op twee manieren worden gebruikt. ‘Bespaar nu 50 euro op de aankoop van ...’ of: ‘Met deze cleaner bespaart u geld en tijd.’ 
4. Geld. Zowel het woord ‘geld’ als het €-teken werken als een magneet op onze ogen. De truc is om ze te koppelen aan een belofte. ‘Maak geld met deze transportband’ of: ‘Met € 10,- voordeel.’ 
5. Naam. Het eerste wat we hebben geleerd te schrijven, is onze naam. Dat beeld is in onze hersenen gegrift. Zodra onze naam ergens staat, valt ons oog daarop. Onze hersenen willen weten waarom onze naam daar staat. Dat geldt ook voor de naam van het bedrijf waar we werken. Koppel een voordeel aan de naam en u heeft een krachtige prikkel. ‘Eenmalig aanbod voor de heer Jansen’ of: ‘Bespaartips voor de firma Pietersen.’ 
6. U. Het direct aanspreken van mensen heeft een positieve invloed op het responsgedrag. Bij consumenten wat vaker dan bij zakelijke klanten. “U kunt nu eerder ...” of: ‘Als inkoper weet u als geen ander dat …’ En bij jongeren natuurlijk ‘jij’ en ‘je’. 
7. Nú. Tijdsdruk is een prima en bewezen responsversneller. Het geeft de tijdelijkheid aan van een aanbod. Zeker als dat ook nog eens expliciet wordt vermeld. ‘Reageer nu’ en ‘Alleen nu met korting’ of ‘Dit aanbod geldt tot 31 december aanstaande. Reageer nú!’ 
8. Garantie. Alles wat met garantie geleverd wordt, werkt drempelverlagend en dus responsverhogend. Het kan op twee manieren: ‘Met 3 jaar garantie’ of: ‘U krijgt gegarandeerd meer klanten.’ 
9. Resultaat. Ooit door Procter & Gamble uitgevonden: het resultaat laten zien in een situatie vóór en ná gebruik. ‘Gebruik zonder X en het resultaat nadat X werd gebruikt.’ Werkt zeer overtuigend. Ook in de zakelijke markt. 
10. Makkelijk. Een gouden regel in marketing is dat u het uw doelgroep zo makkelijk mogelijk moet maken. In het begrijpen van uw boodschap, in het vinden van alle informatie en in het responderen. En door daarbij het woord ‘makkelijk (of eenvoudig)’ te gebruiken, versterkt u alles nog eens extra: ‘Bestellen kan makkelijk en snel’ of: ‘Ruilen kan eenvoudig en gratis.’ 

Rijtjes ‘toverwoorden’: 
Aandacht - Aangenaam - Aansporen - Aantoonbaar - Aantrekkelijk - Aanzienlijk - Authentiek - Attent - Bekwaam - Belang(rijk) - Bereikbaar - Besluitvaardig - Betaalbaar - Betrokken - Betrouwbaar - Bewezen - Bruikbaar - Bruisend - Buitengewoon - Buitenkans - Briljant - Complimenteren - Comfortabel - Concurrerend - Constructief - Consumentvriendelijk - Compleet - Creatief - Creëren - Daverend - Deskundig - Direct - Doeltreffend - Doen - Duurzaam - Dynamisch - Eenvoudig - Eerlijk - Effectief - Efficiënt - Enthousiast - Ervaren - Excellent - Exclusief - Expert - Extra - Fantastisch - Fascinerend - Flexibel - Fris - Garantie - Gebruiksvriendelijk - Gedreven - Gekwalificeerd - Gemak - Gerealiseerd - Gerenommeerd - Gerespecteerd - Gewaardeerd - Geweldig - Gezond - Gratis - Goed - Groei - Gunstig - Haarscherp - Handig - Heerlijk - Helemaal - Ideaal - Impact - Indrukwekkend - Innovatief - Inspirerend - Intelligent - Interactief - Interessant - JA - Juist - Kansrijk - Karakter - Kleurrijk - Korting - Krachtig - Kwaliteit - Lachen - Leuk - Levendig - Loyaal - Magnifiek - Meesterlijk - Meteen - Moeiteloos - Mooi - Motiveren - Nauwkeurig - Nieuw - Nut - Objectief - Ondernemend - Onderscheidend - Ondersteunen - Onweerstaanbaar - Optimistisch - Overtuigend - Perfect - Populair - Positief - Praktisch - Professioneel - Prominent - Prachtig - Respectvol - Resultaten - Robuust - Resoluut - Ruimdenkend - Rustig - Scorend - Sensationeel - Slim - Snel - Soepel - Speciaal - Succes - Sympathiek - Super - Tevreden - Toekomst - Top - Trots - Uitermate - Uitmuntend - Uitnodigend - Uitstekend - Ultiem - Uniek - Vakkundig - Veelbelovend - Verbazingwekkend - Vergroten - Verleidelijk - Verrassend - Verstandig - Voordeel - Vriendelijk - Vertrouwend - Waardering - Waardevol - Winstgevend - Waanzinnig - Zekerheid - Zelfstandig - Zelfvertrouwen.