De wijze lessen van Chinese miljardairs
Geplaatst op 19 oktober 2015 door Ronald Swensson

Het aantal Chinese miljardairs is in het afgelopen jaar bijna verdubbeld, waarmee de tweede economie van de wereld voor het eerst meer superrijken telt dan de VS. Dat blijkt uit de jaarlijkse lijst die Hurun Report afgelopen donderdag heeft gepubliceerd. De stijging is opmerkelijk gezien de al maanden spelende zorgen over de afkoeling van de Chinese economie. 'De Chinese superrijken roeiden spreekwoordelijk tegen de stroom in. Ze hebben het beste jaar ooit achter de rug en hun vermogen steeg sneller dan ooit in enig ander land werd gemeten', zei Rupert Hoogewerf, de uitgever van de lijst. Wang Jianlin van vastgoedbedrijf Dalian Wanda heroverde met een vermogen van 34 miljard dollar de eerste plek op Alibaba-oprichter Jack Ma, wiens vermogen met 3 procent daalde tot 23 miljard dollar. Wangs rijkdom zwol vooral aan door de opbrengst van de beursgang van Wanda Cinema Line, de grootste bioscoopketen van China. 

Extreem zakelijk succes, wie wil dat niet? Extreem zakelijk succes is óók dat jouw verkopers allen hun targets halen! Maar soms komen we niet vooruit met het team, dan lijkt het of we zelf de kracht missen of dat teamleden niet vooruit te branden zijn. Wat kunnen we dan leren van deze Chinese miljardairs? Welke vermogens gebruiken zij om betere resultaten te behalen? Lezen we een aantal biografieën van deze Chinese miljardairs, dan blijkt dat ze een aantal gelijkluidende overtuigingen hebben. Laten we eens kijken welke dat zijn. 

Alles gebeurt met een reden en een doel en dient ons 
Dit is de eerste overtuiging: Alles gebeurd met een reden en een doel en dient ons. Chinese miljardairs bezitten het geheimzinnige vermogen zich te concentreren op iets wat in een situatie mogelijk is. Zij concentreren zich alleen op wat er voor positieve resultaten uit voort kunnen komen. Ongeacht de hoeveelheden negatieve feedback uit hun omgeving, blijven ze zich concentreren op de goede en positieve resultaten. Ze kunnen alleen maar denken in mogelijkheden. Ze zijn er van overtuigd dat alles met een reden gebeurt en dat het hen dient. Ze zijn er heilig van overtuigd dat iedere tegenslag het begin is voor een gelijkwaardige of grotere winst. Chinese miljardairs zijn overtuigd dat alles met een reden gebeurt en dat het hen dient.

Falen bestaat niet 
Dit is de tweede overtuiging: Falen bestaat niet. Er bestaan alleen resultaten. Chinese miljardairs zien geen falen, zij geloven er zelfs niet in. Falen bestaat voor hen simpelweg niet. Als Chinese miljardairs iets proberen dat niet de gewenste resultaten levert, zien ze het als een leerervaring. Ze leren er van en gaan door. Mensen die gebukt gaan onder de angst van het falen, verzetten geen stap en komen geen stap verder. Ze gaan niet meer door. Chinese miljardairs die iets nieuws uitproberen dat niet de gewenste resultaten geeft, zien het als een eenvoudige feedback: Mensen hebben geleerd van hun fouten. Chinese miljardairs gebruiken deze fouten als feedback, iets waar ze van leren en verder gaan. 

Neem verantwoordelijkheid voor wat er gebeurt 
Dit is de derde overtuiging: Neem verantwoordelijkheid voor wat er gebeurt. Chinese miljardairs hebben een andere zeer belangrijke overtuiging: zij zijn er heilig van overtuigd dat zij hun eigen wereld creëren. Zij geloven dat als zij niet hun eigen wereld creëren - zowel hun successen als hun vergissingen - dat je dan overgeleverd bent aan de omstandigheden. Omstandigheden waar je geen controle over hebt. Verantwoordelijkheid nemen is een signaal van kracht en volwassenheid: een zeer krachtige overtuiging van veel Chinese miljardairs. 

Het is niet nodig alles te begrijpen om alles te kunnen gebruiken 
Dit is de vierde overtuiging: Het is niet nodig alles te begrijpen om alles te kunnen gebruiken. Chinese miljardairs gebruiken alleen essentiële dingen en zaken, zonder zich gedwongen te voelen zich te verdiepen in details; het is onmogelijk dat ze ieder detail van hun bedrijf beheersen. Zij bezitten echter wel de werkzame kennis over heel veel zaken. Chinese miljardairs zijn meesters in tijdbespaarders: uit een situatie nemen zij het essentiële, nemen wat zij nodig hebben er uit en verdiepen zich niet in de rest. Chinese miljardairs zijn heel goed in het onderscheiden tussen wat voor hen noodzakelijk is om te weten en wat niet. 

Mensen zijn de grootste bron 
Dit is de vijfde overtuiging: Mensen zijnde grootste bron. Chinese miljardairs hebben een enorm respect en waardering voor anderen en zij kunnen sterke teams smeden. Door dit enorme respect en waardering voor anderen zijn ze instaat om vrij gemakkelijk bondgenoten te maken, die overigens uiteenlopende achtergronden en overtuigingen kunnen hebben. Verder zijn ze instaat om succesvolle teams te vormen die goed kunnen samenwerken. Bondgenootschap en samenwerking: een krachtige overtuiging! 

Werk is spel 
Dit is de zesde overtuiging: Werk is spel. Ken jij iemand die succesvol is in iets waar hij een hekel aan heeft? Een belangrijke sleutel tot succes is een gelukkige overeenkomst sluiten tussen wat je doet en waar je van houdt. Chinese miljardairs zetten zich in voor iets dat hen energie geeft en niet energie kost. 

Zonder toewijding is geen blijvend succes mogelijk 
Dit is de zevende overtuiging: Zonder toewijding is geen blijvend succes mogelijk. Mensen die succes kennen, die succesvol zijn en die slagen in het leven geloven heilig in de macht van toewijding. Zij kennen hun gewenste uitkomst en volgen die weg. Chinese miljardairs ontwikkelen een overtuigingsysteem dat hen voedt en ze zijn bereid daar een prijs voor te betalen. Chinese miljardairs zijn bereid alles te doen wat nodig is om te slagen. 

Bovenstaande zeven overtuigingen doen wellicht denken aan de 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen R. Covey. Toch zien we slechts één echte overeenkomst: Covey's vierde eigenschap over denken in termen van winnen-winnen. Om effectief te kunnen samenwerken, moet men niet denken in termen van concurrentie (‘winnen-verliezen’), maar in termen van winnen-winnen. Een algemeen bekend principe dat we al eerder zagen bij de theorie van Thomas & Kilmann over conflicthanteringstijlen. 

Er zijn heel veel mensen met negatieve overtuigingen. Soms ook in ons verkoopteam! Negatieve overtuigingen die iemand niet zal ondersteunen om succesvol te zijn of te blijven. Hoe kunnen we deze negatieve overtuigingen veranderen tot positieve? Laat ze bovenstaande zeven overtuigingen in zich opnemen en praat er met ze over (feitelijk ben je dan een NLP-techniek aan het toepassen van het reframen of 'herkaderen').

vorige artikelvorige artikel