Houd uw bedrijf op stoom deze zomer!
Geplaatst op 13 juni 2016 door Ronald Swensson

Regelmatig lezen we in de krant dat bedrijven van naam en faam failliet gaan - zelfs nu er sprake is van voorzichtige economische groei. Wat is er toch aan de hand? Vaak blijkt dat men jarenlang halsstarrig vasthield aan een verouderd business model en met sleetse waarde proposities onvoldoende inspeelde op een veranderende markt. Tja... als je doet wat je altijd deed, krijg je tegenwoordig niet meer wat je kreeg! Onderstaand een zevental tips om uw bedrijf (deze zomer?) op stoom te houden! 

1. Kijk eens wat vaker in de spiegel en over de heg! 
Natuurlijk volgt u de resultaten van uw bedrijf op de voet. U weet hoe het staat met de verkoop en van iedere klacht wordt u op de hoogte gebracht. En dat is goed want als u de feiten kent, dan kunt u ook analyseren waar ze vandaag komen. Weet u bijvoorbeeld waarom sommige producten of diensten wel en niet goed verkopen? Vraag het eens uw klanten! En vraag dan tevens welke aspecten van uw aanbod zij belangrijk vinden en eventueel verbeterd zouden moeten worden. Sta ook af en toe eens stil bij uw belangrijkste concurrenten (maar staart u zich niet blind). Wat doen zij méér, beter en/of anders en waarom? 

2. Maak tijd en middelen vrij om te innoveren! 
Succesvolle ideeën voor een product(-), dienst(-) of service(aanpassing) komen niet vanzelf. Ze ontstaan in een creatieve en innovatieve omgeving. Wilt u in uw bedrijf een innovatiecultuur realiseren, maak daar dan tijd en middelen voor vrij. Zorg voor een proces om nieuwe innovaties in uw bedrijf op te starten. Als u stimuleert dan komen medewerkers echt wel met ideeën. Ze weten dat u er voor openstaat, zien dat het tot resultaten leidt en dat ideeën niet in het donkere gat van de ideeënbus verdwijnen. De kreten zijn bekend: ideeën komen van binnenuit, ideeën komen van onderaf, ideeën komen van de vloer. Niets is dodelijker dan dat leidinggevenden die ideeën, suggesties en plannen ‘afmaken’. Binnen kaders dient elk idee, elke suggestie een positief onthaal te vinden en serieus bestudeerd te worden. Want door de ogen van een dromedaris is een gebochelde best normaal. Zorg voor een werkklimaat dat daarom uitnodigend en uitdagend is. Moedig mensen aan bij te dragen in ideeën, suggesties, plannen en voorstellen. Keur nooit een idee zomaar af, maar onderzoek alles en behoud het goede. Weet wat er bij uw mensen leeft. Daag uit, prikkel en enthousiasmeer. En sta als manager aan de kant van uw team en uw klanten. Wees hierin de verbindende schakel! 

3. Wie niet groot is moet slim zijn! 
Innoveren doe je al lang niet meer alleen. Zelfs de grootste multinationals hebben vandaag niet meer alle kennis en knowhow in huis voor hun innovatieprojecten. En dat hoeft ook niet. Via het concept van 'open innovatie' gaan ze strategische samenwerkingen aan met partners die wel de juiste kennis in huis hebben. Open innovatie werkt in twee richtingen. U kunt via partners technologie binnenhalen die u anders zelf zou moeten ontwikkelen. Op die manier kunt u dus veel (ontwikkel)kosten besparen. Omgekeerd kunt u ook eigen ontwikkelingen beter laten renderen door ze aan partners in licentie te geven. Hebt u innovatieve ideeën aan de kant geschoven omdat u niet de tijd of de middelen had om ze volledig zelf te realiseren? Haal ze uit de kast en bedenk met welke partners u ze kunt waarmaken! 

4. Houd uw ogen en oren open! 
De beste ideeën liggen op straat zeggen ze wel eens! Wie zijn ogen en oren openhoudt tijdens bezoeken aan klanten, op netwerkbijeenkomsten, op buitenlandse trips en beurzen kan de trends en ontwikkelingen zo benoemen. En wie nauwelijks buiten komt heeft geen flauw benul! Oog hebben voor de omgeving vergt tijd en oefening maar zal dubbel en dwars uitbetaald worden. Maak notities en foto's van zaken die u opvallen, die u verbazen of die u verassen! Probeer later te achterhalen wat de les kan zijn die u er voor uw bedrijf uit kunt trekken. 

5. Weet hoe uw klanten u ervaren! 
Natuurlijk hebt u al eens een klanttevredenheidsonderzoek gedaan. Tevreden mikkerde u het rapport in de onderste la van uw bureau? Maar waarom kopen klanten juist bij u? De INNOmap Customer Journey biedt een systematische manier om dit in kaart te brengen. U analyseert elke stap die de klant op zijn 'reis' tegenkomt: van oriëntatie tot aankoop en aftersales. Wie de INNOmap Customer Journey invult, komt vaak tot verrassende vaststellingen. Die informatie kunt u gebruiken om uw klanten nog beter te begrijpen én te helpen. 

6. Ken uw doelgroep(en) en hun verwachtingen! 
Iets nieuws of iets beters ontwikkelen is één ding. Het succesvol in de markt zetten bij bestaande en nieuwe klanten is iets heel anders. En meestal is het méér dan een kwestie van creatieve marketing of slimme verkooptechnieken. Gebruik de gratis tools op het Kenniscentrum van Sellingnet zodat u aansluit op de verwachtingen van uw doelgroep(en). 

7. Staart u zich niet blind op blauwe oceanen! 
Al tien jaar lang oreert iedere adviseur over een 'Blue Ocean Strategy'. Een strategie die suggereert dat men door het ontwikkelen van een sterke differentiatiestrategie als eerste nieuwe markten aan kan boren die voorzien in een nieuwe behoefte van afnemers (mooie volzin..). En in die blauwe oceaan dobberen dan - zo zegt men - Apple, Google, Zalando, Ryanair, Amazon, IKEA, enzovoort. Wie wil nou niet in zo'n blauwe oceaan dobberen? Eerst een gouden idee verzinnen en er vervolgens een mega succesvol bedrijf omheen bouwen? Wat grappig is, is dat al deze bedrijven NIET als eerste een nieuwe markt aanboorden. Een voorbeeld. Apple heeft altijd de strategie gevolgd van 'beter goed gejat dan slecht verzonnen'. Zij waren niet de eerste met een MP3 speler (pas 2 jaar later) en zij waren niet de eerste met een smartphone (pas 9 jaar later). En toch zijn ze vrijwel onverslaanbaar in deze markten. Nog een voorbeeld. Yahoo! was de eerste speler die de wereld breed liet kennismaken met een search engine. Volgens de media van toen zou Yahoo! het internet domineren en was Google - dat pas 2 jaar later na Yahoo! met een search engine op de markt kwam - een interessante maar onbeduidende speler. Yahoo! staat nu in de etalage.... Nog een voorbeeld. Ryanair is de grootste lagekosten-luchtvaartmaatschappij voor continentale vluchten in Europa én een van de weinige prijsvechters die daadwerkelijk winstgevend is. Men startte in 1985 als een ‘reguliere’ maatschappij, maar veranderde enkele jaren later van koers en richtte zich op de in Europa nieuwe markt van low-cost vluchten. Men kopieerde klakkeloos de succesformule van Southwest Airlines uit de Verenigde Staten…. Een laatste voorbeeld. Zalando, ooit van de broertjes Samwer. Een 'Blue Ocean Strategy'? Ben je mal! Een regelrechte kopie van het Amerikaanse Zappos. En beter! En dat is de essentie: het gaat bijna nooit om een 'unique offering' - uniek of ongeëvenaard - maar om een 'unusual offering' - ongebruikelijk of bijzonder. Stop dus met het zoeken naar ‘blauwe oceanen’ maar doe de goede dingen dagelijks net iets beter! Belangrijk is dat het besef gaat leven dat ‘wat niet verbetert, af zal sterven’. Leven is immers een permanent aanpassen aan de omgeving en alleen ‘the survival of the fittest’ telt. Tuurlijk is het fijn te dromen dat u dobbert op een 'blauwe oceaan'... Tis bijna vakantie moet u maar denken...



vorige artikelvorige artikel