NIMA/SMA ACCOUNTMANAGEMENT

NIMA/SMA Accountmanagement (NIMA/SMA Sales B2) is een waardevolle opleiding waarin de functie van accountmanagement vanuit verschillende invalshoeken wordt verdiept. Deze opleiding biedt een juiste combinatie van de belangrijkste verkooptheorieën, verkoopprocessen en de persoonlijke kwaliteiten van de accountmanager. Bovendien leert u hoe u meer rendement kunt behalen uit uw bestaande en nieuwe klanten. Deze opleiding wordt in-company gegeven zodat de opleiding op de praktijk van de deelnemer kan worden afgestemd. De methoden en technieken die aan bod komen in de opleiding, zijn uitgebreider dan in de exameneisen zijn opgenomen.

Onderwerpen 
Tijdens de opleiding wisselen uitleg, discussies en praktijkoefeningen elkaar voortdurend af. 
In de opleiding worden ondermeer de volgende onderwerpen behandeld: 

Module Verkooptechnieken en Externe & Interne omgeving 
- verkoopstrategie en verkoopbeleid; 
- verkoop- en accountplanning; 
- fases in het verkoopproces; 
- verkoopplan en verkoopcyclus; 
- verkopen in het digitale tijdperk; 
- internationaal sales- en accountmanagement; 
- Strategic Proposal Management;
- forecasting; 
- structuur van het verkoopteam; 
- relatiemanagement en netwerken;
- Customer Value Management; 
- externe omgeving: markt- en concurrentieanalyse; 
- interne omgeving: marketing, financiën, distributie, productie en personeel; 
- organisatiestrategie versus verkoopplan; 
- ABC-Klantenanalyse; 
- het schrijven en presenteren van een accountplan; 
- praktijksituaties en –voorbeelden; 
- examentraining. 

Module Persoonlijke ontwikkeling
- effectief communiceren; 
- persoonlijke effectiviteit; 
- kernkwaliteiten: sterktes en valkuilen; 
- het accountteam; 
- verkoopgesprekken en strategisch verkopen; 
- commercieel onderhandelen; 
- presenteren en demonstreren; 
- effectief timemanagement; 
- accountcases en rollenspellen; 
- praktijksituaties en –voorbeelden; 
- examentraining.

Werkwijze 
De opleiding heeft een hoog interactief karakter. 
De eigen ervaringen van de deelnemers staan centraal. 
Vanuit die praktijk wordt een vlotte vertaling gemaakt naar de theorie. 
De opleiding bestaat uit een voortdurende afwisseling van korte presentaties van de trainer, oefeningen en rollenspelen. 

Maatwerk 
Deze opleiding wordt in-company gegeven zodat deze geheel op maat kan worden verzorgd.
Ook de materialen zijn op de deelnemers afgestemd.

Competenties 
In de training werkt u aan de volgende competenties: 
- sociale gerichtheid; 
- communicatieve vaardigheid; 
- overtuigingskracht; 
- resultaatgerichtheid; 
- externe oriëntatie.
Vooraf aan de training worden de competenties gemeten in de Sales Skills Monitor.

Resultaat opleiding 
U bent na deze intensieve opleiding in staat om: 
- het rendement van uw verkoopactiviteiten naar een hoger niveau te brengen; 
- alle facetten van verkoop die van belang zijn voor ervaren accountmanagers te beheersen; 
- uw persoonlijke effectiviteit binnen de verkoopdiscipline te verbeteren; 
- een kwalitatief en resultaatgericht accountplan te schrijven en te presenteren; 
- te sturen op langdurige en winstgevende relaties;
- te slagen voor het NIMA/SMA Sales B2 theorie-examen, mits u voldoende studie-uren maakt; 
- te slagen voor het NIMA/SMA Sales B2 praktijkexamen!

Studiematerialen en nazorg 
Alle studiematerialen treft u in het Kenniscentrum van Sellingnet aan. 
Aan het eind van de opleiding ontvangt u het Persoonlijk Veranderplan dat u samen met de trainer uitwerkt. 
Uw leidinggevende ontvangt het Transferplan voor een adequate transfer naar de praktijk. 

Duur van de opleiding 
De totale doorlooptijd van de opleiding bedraagt drie maanden. 
De training bestaat uit een intakegesprek en drie opleidingsblokken van twee dagen.

Investering 
De investering voor deze opleiding is € 8.500,- per groep (excl. btw). 
Inclusief zijn alle voorbereidende werkzaamheden en de studiematerialen.