Stappen om tot een goede blog te komen
Geplaatst op 21 november 2016 door Ronald Swensson

Stap 1 – formuleer een titel en inleiding 
Hoezo moet ik eerst een titel formuleren? Geloof me, dat is het meest makkelijke om te doen, dus waarom zou je er niet mee beginnen? Wanneer je een titel hebt, heb je meer structuur voor je artikel dan je denkt. Het voorkomt dat je in je verhaal gaat afdwalen. En de lezer bepaalt in een paar seconden of hij je blog gaat lezen of niet. Hij moet dus in één oogopslag weten waar het over gaat. Zorg er voor dat je titel, je eerste zin en je tussenkopjes de kernwoorden van je blog bevatten. Schrijf vervolgens een inleidende alinea. Mensen scannen bij een online tekst snel de eerste alinea voor ze besluiten om de rest te lezen. Schrijf daarom een korte inleidende alinea van maximaal 4 zinnen. Vertel wat je gaat vertellen in de rest van je blogbericht. 

Stap 2 – formuleer 3 tot 6 vragen 
Heel veel artikelen hebben tussenkopjes, dat zijn titels voor één of meerdere alinea’s. Ik gebruik ze weinig, maar dat is een ander verhaal. In plaats van het bedenken van die tussenkopjes, ga je vragen formuleren: Hoe…..? Wat…..? Wanneer….? Wie…..? Waarom…..? Waarvoor….? Waarover….? Wanneer je één vraag hebt, probeer dan ook te variëren met andere vraagwoorden. Het kan maar zo zijn, dat je een totaal ander soort vraag krijgt, wanneer je een ander vraagwoord gebruikt. Je belicht het vraagstuk, van verschillende kanten. Je gaat er mee de diepte in. Dat is wat veel bloggers willen. De diepte in gaan. Vragen beantwoorden bevordert het artikel schrijven enorm. Een ander techniek is het zogenoemde Mindmappen – hierover is veel te vinden op internet. In dit korte tijdsbestek is dit echter te omvangrijk. 

Stap 3 – Beantwoord de vragen 
Simpeler kan eigenlijk niet. Je hebt in de vorige stap een aantal vragen geformuleerd. Die vragen ga je nu beantwoorden. Weet je wat het mooi is van vragen. Je kunt een vraag niet niet beantwoorden. Of je nu met je stem de woorden daadwerkelijk formuleert of niet, je hersenen kunnen niet anders dan een vraag beantwoorden. Denk eraan: houd je blogbericht kort. Ongeveer 500 woorden tekst is meer dan genoeg. De meeste mensen scannen een tekst eerst en gaan lezen als het ze aanspreekt. Langere teksten kunnen er voor zorgen dat een lezer direct afhaakt. De beste tip om een lange tekst te voorkomen is je in je blog tot één onderwerp te beperken. Doe je tijdens het schrijven nieuwe ideeën op, verwerk die dan niet in je blog, maar schrijf er later een nieuwe blog over. Twee vliegen, één klap! 

Tips 
  • Een blog is een dialoog, probeer daarom het te schrijven zoals je ook zou spreken. 
  • Laat iets zien van jou persoonlijk, hierdoor krijgen de lezers een band met jou en willen ze meer van je lezen. 
  • Weet wie je publiek is (of op welk publiek je je richt) en schrijf speciaal voor hen. 
  • Doe inspiratie op door andere blogs te lezen. 
  • Durf keuzes te maken in wat wel en niet relevant is. 
  • Houd het kort: goed (en puntig) geschreven is belangrijker dan de lengte van het blog. 
  • Maak het persoonlijk; schrijf vanuit je eigen ervaringen. 
  • Probeer te laten zien waardoor jij gedreven wordt. 
  • Vertel je verhaal prikkelend, met emotie en, waar mogelijk, ook met relativering en humor. 
  • Vertel niet alleen maar wat er gebeurt, maar geef ook jouw mening daarover, maar probeer het opgeheven vingertje te vermijden. 
  • Gebruik je eigen woorden en maak teksten toegankelijk. Je hoeft overigens niet te vervallen in jip-en-janneke-taal om een tekst simpel te houden.
  • Maar een blog verrassend: neem verrassende feiten op, waarvan de lezer denkt ‘dat wist ik niet’. 
  • Gebruik hyperlinks. Dat kan een hoop tekst en uitleg schelen. 
  • Gebruik lijstjes en bullets, die bieden structuur voor lezer en schrijver. 
  • Wees specifiek: schrijf bijvoorbeeld in plaats van ‘veel onderzoeken’, ‘dit en dit rapport/artikel’ (met hyperlinks). 
  • Een goede blog bevat niet alleen tekst! Wissel af met een foto, infographic of video. 
  • Gebruik je beste argument eerst. Je op een na beste argument kun je in de laatste alinea gebruiken. 
  • Neem iets op in de laatste alinea zodat jouw lezers naar jouw volgende blog uitkijken. 

Stap 4 – Formuleer een call to action 
Je wilt altijd dat je lezer na het lezen van het artikel iets gaat doen. Een artikel schrijven doe je voor hun. Je wilt dat ze jouw call to action op volgen en/of je wilt een reactie. Vraag zoiets als: Welke stap werkt voor jou het beste? Wat is je grootste inzicht na het lezen van dit artikel? Wat ga jij doen om……? Na je artikel vraag je in een PS om het artikel te delen in de social media met behulp van de handige knoppen die je hebt toegevoegd. Link naar andere websites, blogs en personen die over hetzelfde onderwerp schrijven. Zo kunnen lezers meer te weten komen over een onderwerp. Ook helpt dit jou als blogger om in contact te komen met andere bloggers met een soortgelijke interesse. 

Stap 5 – Leg het artikel weg 
Huh? Wegleggen? Ik moet toch publiceren? Uiteindelijk wel, maar laat het artikel ten minste 24 uur rusten. Dat betekent dat je er niet naar kijkt, het niet leest en het zeker niet gaat verbeteren. Het is de suddertijd van je artikel. Na 24 uur open je het document en lees je het op je gemak helemaal door, aandachtig. ECHTER, je doet nog niets. Wanneer je het artikel hebt doorgelezen, beantwoord je de volgende vragen: Dekt de titel nog de lading? Zo niet, maak een andere titel. Gaat het artikel de kant op die je wilt? Zo niet, ga naar die delen die afwijken en herschrijf zo nodig. Is je call to action nog steeds duidelijk? Zo niet, wijzig je CTA. Lees na revisie je artikel nog een keer en haal ook alle spel- en tikfouten eruit. Laat het artikel het liefst door iemand lezen die het nog niet eerder heeft gezien. Die gaat er zeker spel- en tikfouten uithalen.



vorige artikelvorige artikel