Tips voor afspraken op een netwerkbijeenkomst
Geplaatst op 3 oktober 2016 door Ronald Swensson

Tip 1 
Een netwerkgesprek is geen bijzonder gesprek; de wijze waarop ú ermee omgaat maakt het bijzonder. U krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken. Juist bij netwerkgesprekken is een specifieke voorbereiding niet aan de orde. Het gaat erom dat u meteen een ‘strakke’ openingszin heeft, waaruit blijkt dat de toehoorder even moet blijven luisteren. Ga bij uzelf na op welke evenementen (congressen, seminars, recepties, enz.) u klanten zou kunnen ontmoeten en plan deze evenementen zorgvuldig in uw agenda. 

Tip 2 
Daar staat u dan op die netwerkbijeenkomst, met allemaal groepjes mensen die al in gesprek zijn. Hoe kunt u nu ‘inbreken’ in zo’n gesprek? Het is duidelijk dat u een ‘actieve houding’ heeft; dus niet met uw handen in de zakken staan maar actief langs uw lichaam; klaar om iemand de hand te schudden. Maak oogcontact met degene die luistert in het gesprek en traceer waar het gesprek over gaat. Stel u tijdens een natuurlijke gesprekspauze voor aan degene met wie u al oogcontact maakte. Stel u vervolgens voor aan de andere deelnemers in het gesprek. Maak een zinvolle opmerking in de context van het gesprek en neem er vervolgens aan deel. Meng u nooit in een gesprek zonder vooraf ‘geproefd’ te hebben waarover het gaat. Zo voorkomt u verkeerde opmerkingen die niet in het gesprek passen. Wellicht ten overvloede, maar samen met een goede collega of zakenrelatie netwerken, is vaak een stuk makkelijker. U kunt bekenden aan elkaar voorstellen en het leggen van contacten loopt vaak soepeler. 

Tip 3 
Na het eerste contact zult u zich moeten voorstellen. Stel, u staat in een lift en er stapt een oude bekende binnen. Deze vraagt wat u tegenwoordig zoal doet (lees: wat u te bieden heeft) en u heeft hiervoor 10 etages ofwel 15 seconden de tijd. Wat zegt u dan? U moet dan een zogenoemde ‘Elevator Pitch’ kant en klaar hebben. Bedenk een dergelijke ‘Elevatar Pitch’ van max. 15 seconden, waarin u vertelt wat uw activiteiten zijn en hoe de luisteraar hier voordeel van zou kunnen hebben. Begin zo’n speech wat luchtig met bijv. uw slogan: “Ik ben verkoopadviseur bij Metador, de oplosser van logistieke kwesties” Wissel vervolgens visitekaartjes uit; dat geeft duidelijkheid naar beide kanten. U weet wie u voor u heeft en uw mogelijke Klant weet dat ook. Dan kan het uitwisselen van informatie beginnen. Maar pas op, bij netwerken draait het er vooral om dat u zoveel mogelijk nieuwe mensen leert kennen. Dat lukt dus nooit als u ergens (te) lang blijft hangen. Hanteer daarom de ‘vijfminuten regel’: blijf niet langer dan vijf minuten bij iemand staan. Als er voldoende aanknopingspunten zijn om verder te praten, biedt u aan om de volgende dag te bellen voor het maken van een afspraak.   

Tip 4 
Bij een kennismaking geven we een mogelijke Klant een visitekaartje. Maar waarom geen 2 kaartjes? Het doel hiervan is dat uw gesprekspartner het tweede kaartje doorgeeft aan een relatie, die iets aan u of uw bedrijf kan hebben. En u zegt toe het kaartje van hem aan een relatie van u te geven dat voor hem interessant kan zijn! 

Tip 5 
Over de zin en onzin van visitekaartjes is al veel geschreven. Over de voorkant, of er ook wat aan de achterkant moet staan, de digitale versie, het formaat, etc. Echter een persoonlijke noot of het onderwerp van gesprek op de achterkant geeft extra attentiewaarde. Schrijf deze persoonlijk, vlak vóór u het kaartje overhandigt. 

Tip 6 
Hoe kunt u nu van tevreden klanten actieve referenties maken? Het antwoord is eenvoudig, maar vergt lef. Het volstaat immers om het de Klant te vragen. ‘Bent u tevreden over onze dienstverlening, onze producten of ons bedrijf? Waarover bent u het meest tevreden? Wie van uw relaties zou ook baat kunnen vinden bij een dergelijke samenwerking?’ Bij deze laatste vraag moet u er natuurlijk voor zorgen concrete informatie te krijgen: naam, functie, telefoonnummer, bedrijf en activiteit. U kunt uw klant zelfs laten weten dat u hem zult benaderen. 

Tip 7 
Veel gehanteerde methode is om inleidingen te houden en seminars te organiseren voor allerlei organisaties die rechtstreeks of indirect te maken hebben met het vak en de aan te bieden mogelijkheden. De inleiding moet in elk geval onderhoudend en aansprekend zijn, daarnaast kan deze instruerend, controversieel of uitdagend zijn. De mensen, die de bijeenkomst bijwonen zijn meestal nog niet de beslissers. Wanneer iemand zijn interesse tot uitdrukking brengt, wissel dan visitekaartjes uit. Na een paar dagen stuur je hem de hand-out. Dan nodig je hem of zijn baas uit voor een lunch, waardoor je met de leiding in contact komt. Tijdens de lunch, als een onderwerp interesse opwekt, brengt de adviseur tot uitdrukking, dat hij graag het bedrijf wil bezoeken om achtergrondinformatie te krijgen om een voorstel uit te werken over het onderwerp waar verbetering nodig is. Tijdens het bezoek biedt de adviseur aan om een presentatie te houden over zijn ideeën met betrekking tot het voorstel. Dit is gedaan om een goede dialoog op gang te krijgen met de potentiële klant en de adviseur. Hij verzoekt de beslissers de presentatie bij te wonen. Op deze wijze is de adviseur door middel van twee contacten in gesprek met de beslissers. Zo wordt de afspraakfase heel plezierig én eenvoudig. Bovendien wint u er als klantenmaker ontzettend veel tijd mee.