Het verkopen als menselijk bedrijf is ouder dan het beroep van verkoper. Dat is geen wonder, er werd ook brood gebakken voor er bakkers bestonden. In de oertijd ruilden de mensen hun buitgemaakte dierenvellen of bewerkten stenen tegen andere voorwerpen of diensten. Wie de Bijbel kent, weet dat het eerstgeboorterecht voor een schotel linzenmoes werd geruild of 'verkocht'. En ook dat Jozef door zijn broeders aan nomaden werd 'verkocht' die hem in Egypte doorverkochten. De geboorte van het geld rond 700 voor Christus in West-Turkije, is voldoende bewijs dat daar werd gekocht en verkocht. In de late middeleeuwen kwamen de steden op, en daarmee de ambachten en de handel. In Engeland wordt in 1225 voor het eerst melding gemaakt van rondreizende kooplieden, de zogenoemde ‘Peddlers’. In Nederland kenden we de ‘marskramers’ en ‘teuten’ die een rugkorf of ‘mars’ vervoerden en die het platteland en de steden afreisden om hun waar op markten en kermissen en van huis tot huis te verkopen. In Westfalen waren er tafteuten die hun textielhandel vooral op Nederland hadden gericht. Een aantal van deze tafteuten begonnen in de 19de eeuw in Nederland textielwinkels. De Brenninkmeyers (C&A), Peek & Cloppenburg en Sinkel ('Winkel van Sinkel' in Utrecht) zijn de bekendste voorbeelden. 

De bewust bestudeerde verkooptechnieken kwam echter pas veel later. In 1852 stichtte Aristide Boucicaut het Parijse warenhuis Au bon Marché. Hij trainde zijn verkopers en verkoopsters voor hun taken, daar ligt vermoedelijk de oorsprong van de verkooptechnieken die in winkels worden toegepast. Buiten de sfeer van het warenhuis werden systematische verkooptechnieken in de tweede helft van de 19e eeuw alleen in Amerika bevorderd. Een belangrijk exponent hiervan was de Amerikaan John H. Patterson. Hij was directeur van National Cash Register (NCR) en één van de eerste industriëlen, die een school voor verkoop oprichtte. Doelgerichte reclamecampagnes en goed opgeleide verkopers stelden hem in staat zijn afrekenkassa's aan kleinhandelaren te verkopen. In 1887 liet Patterson het eerst bekende verkoophandboek schrijven waarin nauwkeurig werd beschreven hoe de kassa's moesten worden gedemonstreerd en hoe men moest omgaan met mogelijke tegenwerpingen. Het boek werd als 'primer' ('catechismus') uitgereikt. Dit moment wordt gezien als beginpunt van de moderne verkooptechniek en Patterson mag gezien worden als de ‘vader’ van moderne verkooptechnieken. 

Een stroom aan verkoopboeken en schriftelijke verkoopcursussen, verschijnend vanaf eind 19e eeuw, gaf in Amerika een enorme impuls aan de professionalisering van het verkoopberoep en de verdere ontwikkeling van de verkooptechnieken. Europa bereikt dit vooralsnog niet. Taalbarrières en oneindig veel verschillende geldsoorten beperken het afzetgebied van de Europese producenten en daardoor het productievolume, zodat, anders dan in Amerika, het belang van verkoopbevordering lange tijd geen thema was. Het Franse gezegde: 'De productie is adellijk, de verkoop is kleinburgerlijk', spreekt boekdelen. Na de tweede wereldoorlog kwam de systematische verkooptraining en de verkooptechnieken in Europa pas echt aan bod, hoofdzakelijk geïnspireerd door het werk van ondermeer Dale Carnegie, Herbert N. Casson en J.C. Aspley. De Fransman Bernard Julhiet was de eerste die een 'verkoopschool' in La Malmaison nabij Parijs stichtte. Bekende andere namen waren de Zweed Heinz Goldmann, de Engelsman Alfred Tack en de Nederlander Jan L. Wage. Het meest essentiële van hun 'nieuwe leer' was dat gesprekstechnieken niet langer meer product georiënteerd werden bijgebracht, maar klant- of behoefte georiënteerd. En dat daarnaast voor taalkundige uitdrukkingsvaardigheid in het verkoopberoep een grotere plaats werd ingeruimd. 

Ontwikkelingen in verkooptechnieken doen zich geleidelijk en sporadisch voor. Eind 19e eeuw werd de basis van systematische verkooptechnieken gelegd. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog zagen we een verschuiving van productgerichte verkoop naar klantgerichte verkoop en werden de verkooptechnieken breed in Europa uitgedragen. En pas aan het einde van de vorige eeuw was er sprake van een nieuwe kijk op diverse aspecten van het verkoopproces met auteurs als Neil Rackham en Tom Sant.

Op het gebied van de verschillende verkooptechnieken bieden wij diverse verkoopopleidingen aan: 
- Acquisitie voor de adviseur!
- Betere resultaten met SAM 
- Telefonisch méér bezoeken!
- Winstgevende offertes!
- Onderhandelen met winst! 
- Projectmanagement voor sales 
- Professioneel netwerken 
- Presenteren met overtuiging 
- Making the Major Sale 
- Sales Skills voor niet-sales 
- Klanten maken! (basis) 
- Consultative Selling 
- Channel- en Retailmanagement 
- Advanced Selling® 
- NIMA/SMA Verkoop 
- Customer Value Management 


verkooptechniek verkooptechnieken, trainingen voor verkopers, verkooptechniek verkooptechnieken, een training voor verkopers, verkooptraing voor verkopers, verkooptechniek verkooptechniekenen, beste verkooptechniek verkooptechnieken, excellente verkooptechniek verkooptechnieken, concrete verkooptechniek verkooptechnieken, verkooptechniek verkooptechnieken, trainingen voor verkopers, verkooptechniek verkooptechnieken, een training voor verkopers, verkooptraing voor verkopers, verkooptechniek verkooptechniekenen, beste verkooptechniek verkooptechnieken, excellente verkooptechniek verkooptechnieken, concrete verkooptechniek verkooptechnieken, verkooptechniek verkooptechnieken, trainingen voor verkopers, verkooptechniek verkooptechnieken, een training voor verkopers, verkooptraing voor verkopers, verkooptechniek verkooptechniekenen, beste verkooptechniek verkooptechnieken, excellente verkooptechniek verkooptechnieken, concrete verkooptechniek verkooptechniekenommunicatietraining, trainingen voor verkopers, verkooptechniek verkooptechnieken, een training voor verkopers, verkooptraing voor verkopers, communicatietrainingen, beste communicatietraining, excellente communicatietraining, concrete communicatietraining, communicatietraining, trainingen voor verkopers, verkooptechniek verkooptechnieken, een training voor verkopers, verkooptraing voor verkopers, communicatietrainingen, beste communicatietraining, excellente communicatietraining, concrete communicatietraining, communicatietraining, trainingen voor verkopers, verkooptechniek verkooptechnieken, een training voor verkopers, verkooptraing voor verkopers, communicatietrainingen, beste communicatietraining, excellente communicatietraining, concrete communicatietraining