Sales Skills voor niet-sales
Herkent u zich in een van de volgende situaties? Ik ben geen ‘echte’ verkoper, maar ik moet wel af en toe klanten overtuigen van de voordelen van onze producten of diensten. Ik moet af en toe een (commerciële) productpresentatie houden, maar ik heb vanuit mijn functie (technisch, ICT, financieel, communicatie, marketing, e.a.) niet de nodige commerciële bagage. Dit programma is op maat gemaakt voor professionals die niet direct bezig zijn met verkoop, maar die wel commerciële vaardigheden en inzicht kunnen gebruiken. Deze praktijkopleiding tovert u niet om tot een rasechte verkoper, maar gunt u wel inzicht in het geheim van een goed verkoopgesprek.
Onderwerpen
Tijdens de training wisselen uitleg, interactie en praktijkoefeningen elkaar continu af. In de training worden de volgende onderwerpen behandeld:
wat, waarom en wanneer koopt een (potentiële) klant?
het behoefte- en aankoopproces;
rationeel en irrationeel aankopen: verschil en belang;
koopmotieven en hun rol in de aankoopbeslissing;
het verschil tussen verkopen en onderhandelen;
het verkoopgesprek: structuur en onderliggend proces;
hoe stelt u uw bedrijf, product of dienst voor?;
het Sellogram® als argumentatie- en presentatietechniek;
de toegevoegde waarde van uw bedrijf en uzelf;
gebruik van argumenten en –voordelen;
het proces van de aantrekkingskracht van een product of dienst;
omgaan met prijsdiscussies en bezwaren van de klant;
het psychologische proces in een klantrelatie;
het belang en de kracht van empathie, lichaamstaal en emotionele intelligentie;
het belang en de kracht van zelfverzekerdheid en assertiviteit;
het belang en het doel van relationele spanning in een commercieel gesprek;
vragen stellen en luisteren: essentiële commerciële vaardigheden;
gesprekken met de klant beheersen en sturen.
Maatwerk
Deze training wordt in-company gegeven zodat deze geheel op maat kan worden verzorgd. Ook de materialen zijn op de deelnemers afgestemd.
Competenties
In de training werkt u aan de volgende competenties:
sociale gerichtheid;
communicatieve vaardigheid;
overtuigingskracht;
resultaatgerichtheid;
externe oriëntatie.
Resultaat training
U bent na deze intensieve training in staat om u commercieel te 'bewegen'!
Trainingsmaterialen en nazorg
Voor of na de training kunt u een e-book downloaden. Aan het eind van de training ontvangt u het Persoonlijk Veranderplan dat u samen met de trainer uitwerkt. Uw leidinggevende ontvangt het Transferplan voor een adequate transfer naar de praktijk.
Duur van de training
De training bestaat uit een intakegesprek en afhankelijk van de opleidingsbehoefte, één tot drie trainingsblokken van een dag of twee tot zes trainingsblokken van een dagdeel (ochtend, middag of avond).