Geplaatst op 1 april 2025 door Ronald Swensson 

Hoe krijg je als manager méér grip op je tijd?

‘Druk, druk, druk’. Vergaderingen, e-mails, rapportages, spoedtelefoontjes, 'brandjes blussen' (en social media) lijken de hele dag door te gaan. Je komt tijd tekort en aan het eind van de dag heb je nog niet de helft gedaan van wat je je had voorgenomen. Boven ieders hoofd hangt de uitdaging van managementgoeroe Peter Drucker: “Hoe kan men iets anders sturen, als men nog niet eens zijn eigen tijd kan sturen?” Tijd is ook waanzinnig paradoxaal. Niets lijkt zo persoonlijk, individueel, emotioneel en tegelijkertijd zo objectief en universeel wegtikkend. We kennen managers die als een relaxte wielertoerist door het leven fietsen, maar ook anderen die een koers tegen de tijd en zichzelf rijden. En tijdsbeheer veranderen doe je niet zomaar! Het is niets meer of minder dan onszelf veranderen. Wat tijd vreet ben je je soms wel, maar vaak ook niet bewust. De onderstaande opsomming van tijdvreters roept waarschijnlijk bij velen een gevoel van herkenning op.